fbpx

Dashboards. Koud en kil of een weerspiegeling van een gevoel?

Alle blog items

Uit onderzoek blijkt dat we massaal het persoonlijk contact in ons werk missen. Collega’s, leidinggevenden, klanten, we spreken ze bijna alleen nog maar telefonisch of via tools als Google Meet, Microsoft Teams en Zoom. Toch mis je daarbij de personal touch. Hoe gaat het nu echt met je mensen, hoe voelen ze zich en hoe productief zijn ze eigenlijk? En hoe blij zijn je klanten? Met dashboards kun je heel veel statistische gegevens tonen. Dat lijkt heel hard, maar geloof me, daar komt ook gevoel bij kijken.

Dashboard kil en koud?

De laatste tijd spreek ik veel directeuren van bedrijven, en ze spelen allemaal met dezelfde uitdaging: het gebrek aan contact, met medewerkers en met klanten. Hoe hou je contact met je mensen, hoe gaat het met ze, hoe staan ze er privé voor, hoe zitten ze in hun vel, hebben ze contact met elkaar, kunnen ze goed thuiswerken, hoe productief zijn ze? En hoe tevreden zijn mijn klanten eigenlijk? Als ik ze dan vertel dat wij bij JéPé IT veel gebruik maken van dashboards, reageren ze vaak wat ongelovig. Maar Jean-Paul, dashboards, die zijn toch heel kil en koud, wat zegt dat nou over de gevoelens van mensen? Eens, een dashboard lijkt kil, maar toch is het een mooi hulpmiddel. Laat me een paar voorbeelden geven.

Zelfinzicht

Met MyAnalytics for Office 365 kunnen medewerkers inzicht krijgen in hun werkgewoonten. Zo leren ze hoe ze efficiënter kunnen werken. Het geeft inzicht in productiviteit, bijvoorbeeld hoeveel tijd ze besteden aan vergaderingen en hoe snel ze zijn afgeleid door e-mail. Daarnaast geeft het ook weer hoeveel focustijd ze hebben, de tijd waarin je je ongestoord kunt concentreren op andere taken dan vergaderingen, e-mails, chatberichten en ‘snelle’ gesprekken. Het geeft ook een indicatie hoe goed iemand zijn werk kan loslaten om weer op te laden en of de tijd die iemand besteedt aan samenwerken misschien ook productiever kan zijn. Allemaal cijfers, dat klopt, maar het geeft iemand een gevoel hoe het gaat, en biedt tegelijkertijd tips en tricks om slimmer met je tijd om te gaan.

Inzicht in het welzijn van je team

Voor leidinggevenden is er een speciaal dashboard binnen Office 365: MyAnalytics Leadership. Het geeft je niet alleen inzichten op persoonlijk vlak, maar geeft je ook een indicatie hoe het met je team gaat, uiteraard geheel geanonimiseerd. Zo helpt het je bijhouden hoeveel een-op-een-tijd je met elk teamlid hebt gehad. Maar het geeft je ook inzicht in hoe het feit dat jij buiten kantooruren online bent, impact heeft op je medewerkers. Uit onderzoek blijkt namelijk dat wanneer managers buiten kantooruren werken, teamleden dat kunnen zien als een signaal dat ze ook 'aan' moeten zijn. Dat kan een negatief effect hebben. Al die koude, kille cijfers bij elkaar geven je een goed gevoel hoe het met je mensen gaat.

Blije klanten

Hoe belangrijk onze medewerkers ook zijn, laten we vooral de klant niet vergeten. Kwam je voorheen regelmatig bij hen over de vloer, dikke kans dat ook dat contact nu vooral virtueel – of telefonisch – verloopt. Ook hier kan een dashboard je helpen een gevoel te krijgen hoe de vlag erbij hangt. Zo hebben wij onder elke mail die we uitsturen drie emoticons staan, een groene met een grijnzend gezicht, een gele met een neutraal gezicht en een rode met een boos hoofd. Zo kan een klant heel laagdrempelig zijn of haar gevoel met ons delen. De reacties verzamelen we in ons ticketsysteem. Maar om eerlijk te zijn, zie ik die reacties eigenlijk nooit. Ons team is heel zelfsturend en dat hou ik graag zo. Als een klant ontevreden is, is het aan mijn medewerkers zelf om daarvan te leren, en om er daadwerkelijk iets mee te doen. En dat werkt heel goed, durf ik te stellen.

Big brother is helping you

Zo zie je maar dat al die koude, kille dashboards je heel goed een gevoel kunnen geven van hoe de vlag erbij hangt. Intern of bij je klanten. Sommige mensen krijgen er een naar ‘Big Brother is watching you’-gevoel bij, maar ik zeg liever ‘Big Brother is helping you’. Dankzij ontwikkelingen als kunstmatige intelligentie en machine learning, kunnen zelfs koude, kille cijfers iets gaan vertellen over het gevoel, bij je eigen mensen en bij je klanten. Goud waard, toch?

Meer weten?

Benieuwd hoe een dashboard jou kan helpen beter in contact te blijven met je medewerkers en klanten? Wij helpen je graag. Meer weten? Neem vrijblijvend contact met me op. Bel naar 0113 – 218428 of mail naar j.depundert@jepe-it.nl en we maken een afspraak!

Jean-Paul de Pundert

  • X
  • Hi, mijn naam is
  • Ik ben benieuwd hoe jullie mij verder kunnen helpen! Je kan mij bereiken op mijn mailadres
  • of telefonisch op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

search
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram