fbpx

Security in de donkere dagen, zo ben je voorbereid

Alle blog items
De donkere dagen staan weer voor de deur. Gezellig, maar zodra het eerder donker wordt, neemt ook het aantal inbraken toe. Niet alleen de analoge crimineel heeft meer tijd om toe te slaan, ook cybercriminelen proberen genadeloos toe te slaan.

Weinig zorgen

Slechts 27 procent van de medewerkers maakt zich zorgen over cybercrime. Ten onrechte blijkt uit de cijfers, want in 2019 is ruim 50 procent van alle bedrijven slachtoffer geweest van een digitale aanval. De meeste eenvoudige manier om binnen te komen bij een organisatie is via de medewerkers. Hackers weten dit en maken hier heel slim gebruik van. Phishing is het populairst onder cybercriminelen. Eenmaal binnen bij een organisatie gijzelen ze je bestanden en vragen ze losgeld, met alle gevolgen van dien.

Zes tips om goed voorbereid te zijn

Vrijwel elke organisatie heeft een noodplan op de plank liggen voor als er brand uitbreekt of een ongeval plaatsvindt. Gek genoeg zijn er maar weinig organisaties die zo’n plan hebben liggen voor wanneer zich een cyberincident voordoet. Daarom geven we je zes handvatten waarmee je kunt zorgen dat je ook goed voorbereid bent op digitale calamiteiten.

1. Raak niet in paniek

Wat er ook gebeurt, blijf rustig. Laat je vooral niet van je stuk brengen door al het nieuws over cyberaanvallen en hacks. Blijf kalm en inventariseer hoe het binnen jouw organisatie gesteld is als het gaat om cybersecurity en voorzorgsmaatregelen.

2. Neem contact op met je verzekeraar

Check of je verzekering schade dekt die ontstaat door cyberaanvallen? En zo ja, wordt er alleen een bedrag uitgekeerd of is ook hulp op locatie inbegrepen als een calamiteit zich voordoet? Verzeker je ervan dat de verzekering aansluit bij de behoeften van jouw organisatie.

3. Zorg voor een helder beleid

Stel een beleid op waarin staat hoe medewerkers om moeten gaan met technologische middelen. Zorg dat daarin een procedure wordt beschreven voor zaken als het melden van een datalek. Communiceer dit beleid duidelijk binnen de organisatie zodat de medewerkers ervan op de hoogte zijn.

4. Vertaal het beleid naar een concreet stappenplan

Een beleid is misschien niet voor iedereen even toegankelijk. Stel daarom ook een duidelijk en laagdrempelig stappenplan op waarover geen misverstanden kunnen ontstaan. Wat te doen bij een hack? Hoe ga je om met een verdachte e-mail? Wat doe je als je toch op een malafide link hebt geklikt? Zorg dat iedereen op elk moment eenvoudig toegang heeft tot dit stappenplan.

5. Toon begrip

Een fout maken is menselijk. Stimuleer het melden van ‘fouten’ en bestraf het melden van zo’n fout niet. Als je een open cultuur creëert, zijn mensen eerder geneigd een fout te melden. Hoe sneller je ervan op de hoogte bent, hoe sneller je kunt handelen.

6. Wijs een digitale bhv’er aan

Elk bedrijf heeft wel een bhv’er, iemand die is opgeleid om in geval van nood werknemers en klanten in veiligheid te brengen. Waarom niet ook een digitale bhv’er aanstellen? Iemand die de juiste procedures kent, bij calamiteiten kan handelen en de medewerkers kan ondersteunen waar nodig. Dit schept duidelijkheid en geeft rust. En een beetje rust kun je wel gebruiken in deze donkere dagen.

Meer weten?

Wij helpen je graag. Meer weten? Neem vrijblijvend contact met me op. Bel naar 0113 – 218428 of mail naar a.dekeizer@jepe-it.nl en we maken een afspraak!

  • X
  • Hi, mijn naam is
  • Ik ben benieuwd hoe jullie mij verder kunnen helpen! Je kan mij bereiken op mijn mailadres
  • of telefonisch op
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

search
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram